منتديات ايجي اوفر Egyover
مرحباَ بكم في منتدياتEgyOver

لتتمكن من الإستمتاع بكافة ما يوفره لك هذا المنتدى من خصائص, يجب عليك أن تسجل الدخول الى حسابك في المنتدى. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
Ubuntu Heikal
مشرف ليونكس اوبنتو
مشرف ليونكس اوبنتو
الجدي
عدد المساهمات عدد المساهمات : 14
نقاط نقاط : 31
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/06/2013
العمر العمر : 20
http://thinkgood.tk

بدون ايقونة اقتراح من عضو ﻷخوته الاعضاء

في السبت يونيو 22, 2013 8:13 am
بسم الله الرحمن الرحيم......اما بعد :

انا مش هعمل زى ما بيعملو فى اى منتدى...ياخدو كوبى و بست عندهم و تلاقى المنتدى بقا ابيوز و شبه منتدى انتا دخلتو قبل كدا...المهم...انا هتكلم انهاردة عن نظام اللينوكس....نظام اللينوكس اللى انا بكتب الموضوع دا و بكلم صحابى على الفيسبوك و بكلم ناسى من على سكاى بى يعتبر احسن من الويندوز بكتيير...:

1. نظام ثابت....مش زى الويندوز لو اى حاجة حصلت للملفات بتاعتك تلاقى الويندوز سقط و محتاج ساعات عشان تسطبو من جديد.
  2. اكبر و اكثر حماية...عشان هو مبيفتحش البرامج او اى حاجة بتتفتح على الويندوز ( بس دلوقتى بقا تقدر تنزل برنامج عشان تفتح الحاجات بتاعت الويندوز و مش هتشتغل زى الويندوز ) عشان هو مش بيفتح اى ملف الامتداد بتاعو exe فــ بالتالى دا مش هيقرا اى فيروس او اى ملف تجسس او تروجان.
  3. سهل الاستخدام...دا بيعمل كل حاجة بنفسو....بمجرد انك مثلا تكتب امر ( فى الــ terminal بتاعو ) عشان تسطب برنامج او لعبة....بيعملها لوحدو...مش محتاج تفضل تدوس نكست نكست نكست...راحة صح ؟
  4. شكل رائع....بيتميز بكذا واجهة....هو فيه كذا توزيعة و كل توزيعة و ليها واجهات رسومية....و غير رسومية
  5. مجانى و مفتوح المصدر ( يعنى تقدر تعدل عليه ).....مش زى الويندوز....بفلوس و متقدرش تخش تشوف الاكواد بتاعت ملفات الــ C

دى بس كانت مجرد بداية لتعريفى للينوكس...فيه بقا كذا توزيعة...زى :

• ابونتو ( اللى انا بستخدمها)
  • فيدورا (حلوة بردو)
  • ريد هات ( رخمة شوية...بس لو خدت عليها هتبقى بالنسبة ليك جامدة)
  • باك تراك ( دا للهكرز و مخترقين الشبكات...محدش يحملها عشان يقول انا هخترق بيها اميلات او فيسبوك...مش هتعملك حاجة فى دول )
  • .......الخ

و مساحتهم بتتغير من توزيعة لتانية...يعنى مثلا الباك تراك دى اكبر واحدة فيهم ممكن توصل مساحتها لـــ 4 جيجا...اما اصغر توزيعة ( حسب ما انا اعرف)....هى توزيعة ساليكس مساحتها ممكن توصل لــ500 ميجا...و هكذا...انصحك لو عاز تبتدى...ابتدى بفيدورا الاول بعدين فى توزيعة للمبتدئين اسمها مينت ( حلوة بردو و نسيت اكتبها فوق)...و بعدين استخدم ساليكس...بتكون حفظت الاوامر الصغيرة...خش على الاوبنتو...و بدا تقدر تبرمج و تخترق و تعمل كل حاجة...( بردو ملهاش علاقة بالفيس بوك او الاميلات و الحاجات دى....سيرفرات و اجهزة و مواقع... و بمواقع انا اقصد و اختص الداتا بيس و الملفات...)....
ارجو انى اكون افتدكم...و شكرا

انا مجرد شخص....لا ابارح مكانىSmileSmileSmile
♥ايـجــي اوفــر♥
نائب المدير
نائب المدير
عدد المساهمات عدد المساهمات : 43
نقاط نقاط : 103
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 15/10/2011

بدون ايقونة رد: اقتراح من عضو ﻷخوته الاعضاء

في السبت يونيو 22, 2013 9:50 pm
مشكور في انتظار المذيد من مشاركاتك بارك الله فيك

وجاري رفع نظام الليونكس علي المنتدى بإذن الله